Als ondernemer is het belangrijk om constant de balans tussen strategie (theorie) en uitvoering in de gaten te houden. Als ondernemer met een hartgedragen missie misschien wel extra belangrijk 😉

Strategie is belangrijk én nodig. Doelen stellen ook. Maar de uitvoering en overgaan tot actie is altijd het belangrijkst!

Je kunt wel maanden in de voorbereidende strategie en plannen blijven hangen, maar daar maak je geen omzet mee.

Aan de andere kant wil je weten (=meten) wat het resultaat is van je acties.

Objectives and Key Results (OKR's) en Key Performance Indicators (KPI's) zijn veelgebruikte termen. Om een koppeling te maken van strategie naar uitvoering. Zodat je kunt evalueren en bijsturen op resultaten.

Maar hoe vertaal je deze concepten naar concrete acties die daadwerkelijk resultaat opleveren? En belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat deze aanpak motiveert en leidt tot betere resultaten voor je bedrijf?

Objectives, OKR's en KPI's: Definities

  • Objective: Je hoofddoel, de 'waarom' achter je acties. Dit is wat je wilt bereiken.
  • Key Results: De meetbare resultaten die aangeven of je je Objective hebt bereikt.
  • KPI's: De prestatie-indicatoren die je gebruikt om de voortgang van je Key Results te meten.

De samenhang tussen deze elementen ligt in hun vermogen om een duidelijk pad te schetsen van doel naar uitvoering. Door je Objective te koppelen aan specifieke, meetbare Key Results, en deze weer te monitoren via KPI's, creëer je een actiegericht framework dat niet alleen richting geeft, maar ook motiveert.

Vertaling van strategie en plan, naar Dagelijks uitvoerbare acties

Je hebt directe controle over je acties, niet over de resultaten.
Bijvoorbeeld, als je doel is om meer omzet te genereren, kun je het aantal uitnodigingen die je verstuurt voor strategiegesprekken tellen. En ook redelijk goed inschatten binnen welke tijd je dat doet. Dit is dus een actie die je goed kunt inplannen en af kunt vinken in die tijd.
Maar je hebt niet (direct) in de hand hoeveel van die uitnodigingen leiden tot gesprekken, laat staan hoeveel sales het oplevert.

Meten is weten, maar meet met mate

Hoewel het meten van de resultaten van je acties de beste basis is om bij te sturen en op te schalen, is het belangrijk om niet te verdwalen in de details.
Voor eenpitters kan het meten van elk klein detail overweldigend zijn en contraproductief werken. Focus op een handvol KPI's die echt belangrijk zijn voor je doelen en gebruik deze inzichten om je acties te sturen. Kies per KPI of je per week of maand bijhoudt.

Om verder te gaan op het voorgaande voorbeeld, is het wel handig om te meten hoeveel uitnodigingen je verstuurd, hoeveel gesprekken daaruit voortkomen en hoeveel sales dat oplevert. Want als je die cijfers hebt, kun je kijken waar je bottle-neck zit. Misschien moeten je uitnodigingen wel anders, of kun je groeien in je verkoopgesprekken.
Iets anders wat je ermee kunt, is terugrekenen hoeveel uitnodigingen je moet versturen om je omzetdoelen te behalen.

Dus koppel gewenste resultaten aan je doelen, en koppel acties aan je gewenste resultaten.

Drie Praktische Voorbeelden om je bedrijf te laten groeien

  1. Strategie: Meer Verkopen uit Organische Social Media:
    • Objectives: Verhoog de sales uit organische social media met 20% in Q2.
    • Key Results:
      • Bereik een engagement rate van 15% op alle geposte content.
      • Verdubbel het aantal volgers op de belangrijkste social media platformen.
      • Genereer 20% meer leads via social media kanalen.
    • Dagelijkse Acties:
      • Post dagelijks interactieve content die aanzet tot gesprekken met volgers en deel twee klantverhalen per week om vertrouwen op te bouwen.
      • Plan een wekelijkse 'Live' sessie op Instagram/Facebook waarin je vragen beantwoord en exclusieve aanbiedingen deelt.
      • Benader 10 influencers om samen te werken.
      • Lanceer een maandelijkse social media challenge die gebruikers aanmoedigt om content te delen met onze hashtag.
      • Ontwikkel een reeks educatieve video's of artikelen die waarde bieden en leiden tot een inschrijfformulier voor meer informatie.
      • Promoot een exclusieve social media aanbieding die gebruikers moeten aanmelden om toegang te krijgen.
    • KPI's:
      • Hoeveelheid geplaatste content
      • Aantal volgers op social media platformen.
      • Interactieratio per post.
      • Aantal gegenereerde leads via social media.
  2. Strategie: Verkopen van een Low Ticket Digitaal Product:
    • Objective: Verkoop 500 exemplaren van het digitale product in Q2.
    • Key Result: Bereik een conversieratio van 10% op de productlandingpagina.
    • Dagelijkse Actie: Verstuur dagelijks 20 gepersonaliseerde e-mails naar potentiële klanten met een link naar een gratis sample van het product.
  3. Strategie: Verkopen van 10 High Ticket Trajecten:
    • Objective: Sluit 10 high ticket trajecten af in Q2.
    • Key Result: Voer wekelijks 5 strategiegesprekken met gekwalificeerde leads.
    • Dagelijkse Actie: Besteed dagelijks 1 uur aan netwerken op LinkedIn om relaties op te bouwen met potentiële high-ticket klanten.

Zoals je al ziet, kun je per strategie, meerdere objectives formuleren. Maar dat hoeft niet. Ik zou wel meerdere key results koppelen aan je objectives. En zorg dat je acties ALTIJD af te vinken zijn! Dat zorgt voor een voldaan gevoel, sterkt je in je zelfvertrouwen en zorgt voor betere resultaten.

Één strategie per kwartaal

Het kiezen van een kwartaalthema zorgt voor een duidelijke, scherpe focus. Energy flows where attention goes.
Als je objectives in lijn zijn met je Poolster, dan werk je zowel aan korte termijndoelen als aan lange termijn dromen. 
Het zorgt er ook voor dat je niet overwhelmed raakt door 'alles' wat er nog gedaan kan worden.

---

Tools & Tips bij het werken met Kwartaalthema's, OKR's en KPI's: FlowyTeam

Heel fijn programma, wat je voor heel veel doeleinden kunt gebruiken. Ik gebruik het zelf eigenlijk alleen hiervoor. Ik vind het een heel stuk fijner dan Notion of Excel bijvoorbeeld.

Er is een gratis versie. Mocht je een betaalde versie willen, kijk dan eerst eens op AppSumo of er een FlowyTeam deal is.

About the Author Joy

Ik zet me volledig in om ondernemers te helpen om hun hartgedragen missie groots en winstgevend de wereld in te zetten.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}


Joyful Business Club

Gratis Facebook Groep waar kennis, ervaringen, tips, tools, challenges, webinars, templates gedeeld worden.

Een plek waar je kunt samen-werken. Een plek waar je elkaar accountability kunt bieden voor een liefdevolle stok achter de deur.

Een plek waar je kunt samen-werken. Een plek waar je elkaar accountability kunt bieden voor een liefdevolle stok achter de deur.

>
0